En sällsynt fågel

Andra veckan snart avklarad. En vecka som egentligen är svår att förklara, inget och allt har hänt. Mycket kaos men också motpolen lugn. Det är som en konstnär som intensivt jobbat med en målning länge, länge. När hen målar står den nära duken, helt uppfylld av detaljer och färg. Inne och småfixar det lilla extra. Helt uppslukad där tid och rum blir oväsentligt. Det enda som existerar är målningen. Tills en dag, konstnären lägger ner pensel, tar ett steg tillbaka och för första gången ser målningen i sin helhet. Betraktar resultatet.

Där är jag just nu. Jag har lagt ner penslarna och ser nu helheten, mitt liv. Utan värderingar kan jag konstatera såhär ser det ut.

Jag har vetat om att mina känslor går upp och ner. Jag har tyckt att det har vart jobbigt. Men i veckan har luften lite gått ur mig, på ett positivt sätt. Jag ser liknelse mellan mina känslor och ett EKG. Det biper upp och det biper ner. Pågrund utav att jag har mina dalar så har jag mina toppar, pågrund utav jag har mina toppar så har jag mina dalar. De hänger ihop och det biper på.

Oavsett dal eller topp, när jag känner känslor så känner jag det väldigt, väldigt mycket och starkt. Är jag i en topp så är det kärlek, kärlek, kärlek! Jag bubblar över, tacksamhet, glädje! Är jag i en dal så äter ångesten upp mig, det gör ont, ont, ont! Det är kaos. Tvära skiftningar, snabbt. Intensivt.

Men varje dal fölls utav en topp (och vice versa) och att ha blivit medveten om det är stort för mig! This is me, det här är mina förutsättningar. Jag funderar inte så mycket på om jag hade velat vara utan mina dalar, det är som det är just nu. Det är INTE kul att vara i en dal men samtidigt lär jag mig oerhört mycket om mig själv. Mina dalar formar mig, gör mig starkare, mer ödmjuk, mer tacksam. Utan mina dalar hade jag inte uppskattat mina toppar lika mycket.

Jag har tagit ett steg tillbaka, betraktar det jag skapat och jag känner inom mig att jag faktiskt är okej med det jag ser. Början till acceptans för min situation. Som min läkare sa om mig ”en sällsynt fågel” (han syftade på min situation med sjukskrivning och studier men jag gillade den beskrivningen)

Lämna en kommentar